Esztétikai fogászat – Tömések – Konzerváló fogászat

• amalgám tömések eltávolítása
  • csonkfelépítés
  • ideiglenes tömés

• Mit jelent az esztétikai fogászat?

30Az esztétikai fogászat nem különálló ága a fogászatnak, hanem egy másfajta megközelítése a beavatkozásoknak, legyen szó akár egy jól funkcionáló, szép tömésről, vagy egy esztétikus koronáról, fogpótlásról.

Ennek során a fogorvos a természeteshez nagyban hasonlatos restaurációkat (helyreállításokat) végez, ügyelve az ép fogazatra jellemző anatómiai struktúrák (fogformák, rágófelszín) és harmonikus fogszín visszaállítására. Ez a fogorvos részéről sokkal több idő ráfordítást, speciális technikák és a legjobb minőségű fogászati anyagok alkalmazását követelheti meg.

Esztétikus tömések

Fogászatunkon nagy hangsúlyt fektetünk az esztétikára, így ma már többnyire esztétikus fehér töméseket készítünk. Ezek teljesen fogszínű, fényre kötő tömőanyagból készülnek és kisebb vagy közepes szuvasodások ellátására használhatók az elülső és rágófogakon egyaránt, valamint az amalgám töméseket nagyon jól kiváltják. Amalgámtömés cseréjét esztétikai okokból is el lehet végezni. A cserét orvosi szempontból elsősorban abban az esetben javasoljuk, ha a tömés körül szuvasodás indult meg a fog felszínén vagy belsejében. Az új tömés már fémmentes anyagból készül a foghoz illő színben. A tömés anyaga több tényezőtől függ, különböző összetételű, esztétikus tömőanyag.

Ha elváltozást észlel, vagy tömése alatt fáj a foga, ki kell cserélni az alászuvasodott tömést. Ebben az esetben már esztétikus anyagból készül az új tömés.

Az amalgám

amalgam-elotte-utanaHasználata a fogászatban kétes érzelmeket vált ki mind a betegek, mind a fogorvosok körében. Számos tanulmány látott már napvilágot mellette és ellene is.

Eddigi kutatások alapján még nem született olyan tanulmány, amely egyértelműen bebizonyítaná, hogy az amalgám káros a szervezetre.

• 17-280x420A higanyról, amely az amalgám fő alkotóeleme, ismeretes, hogy igen mérgező.  A tömésben ugyanakkor csak kis mennyiségben fordul elő, emellett megfelelő tömési technika esetén az amalgám higanytartalma nagymértékben csökkenthető.
      Valós veszélyt jelent a higany azok számára, akik higanyallergiában szenvednek. Szerencsére ez a betegség nagyon ritka, és ha mégis kialakul, az sem súlyos folyamat. A betegség bőrpróbával igazolható, és fennállása esetén az amalgámtöméseket el kell távolítani.
    • Szájüregi elváltozások azokban az esetekben is jelentkeznek, mikor az amalgámot más fém segítségével történő fogpótlással egyidejűleg alkalmazzuk. Ilyenkor a két fém galvánelemként működik a nyálban. Például az amalgám oldódni kezd az egyidejűleg jelenlevő arany fogpótlás esetén. Ennek a folyamatnak kellemetlen tünetei vannak: fémes íz, bizsergés, nyálfolyás, ínygyulladás, nyálkahártyafekély. Ha ezen tünetek bármelyikét észleli, keresse bizalommal rendelőnket, ugyanis indokolt a tömésének/ fogpótlásának cseréje.
    • Amennyiben amalgám tömése jól funkcionál, és esztétikailag Önt nem zavarja, akkor nem javasoljuk a cserét. Ha azonban elváltozást észlel vagy tömése alatt fáj a foga, ki kell cserélni az alászuvasodott tömést. Ebben az esetben már esztétikus anyagból készül az új tömés. A tömés anyaga több tényezőtől függ, különböző összetételű, esztétikus tömőanyag.